Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Satisfactia de a face ce iti place.ascensiunea īn munti, pe zapada, stānca si gheata, trasee de alpinism




Alpinism Arta cultura Diverse Divertisment Film Fotografie
Muzica Pescuit Sport

Arta cultura


Index » hobby » Arta cultura
» Sculptura renascentista


Sculptura renascentista


Sculptura renascentista

In secolul al XV-lea, in nordul Italiei, se formeaza o patura aristocratica interesata in arta. In acelasi timp creste interesul pentru arta clasica. De acum inainte, sculptura se va adresa cu precadere aristocratilor si nu clerului. Se acorda interes detaliilor umane iar redarea devine tot mai realista. Acest lucru este vizibil inca de la reprezentantii goticului tarziu: Lorenzo Ghiberti, Tulio Lombardo, Jacopo della Quercia si Andrea Pisano.



In prima jumatate a secolului XV, sculptorii au adoptat noile formule spatiale ale Renasterii in sensul fluidizarii si omogenizarii planurilor si a traseelor compozitionale. Un bun exemplu comparativ al constituie cele doua reliefuri eyecutate de Filippo Brunelleschi si Ghiberti pentru concursul destinat portilor de nord si de rasarit ale Baptisteriului din Florenta (1401).

Daca in releful lui Brunelleschi scena e redata discontinuu, cu personaje ce evolueaza individual in campul suprafetei, cu vesminte ale caror falduri se rasusesc in volute dansate de tip gotic international, in relieful al lui Ghiberti relatia intre figuri si fond este mai unitara, mai compacta, personajele sunt monumentale, modelate si drapate in maniera antica, elementele decorului natural unifica actiunea asemeni unui suvoi oblic, intregul ansamblu alcatuind un intreg coerent si in acelasi timp, puternic tensionat emotional. In plus, Ghiberti se arata un maestru subtil al puterii in perspectiva abrupta a corpurilor. Arta sa se exprima plenar in ansamblul scenelor ce alcatuiesc Poarta Paradisului (1424-1452), denumita asa de Michelangelo. Relieful, extrem de sensibil modelat, transpune cu multa acuratete tehnica perspectivei in special in redarea arhitecturii. In medalioanele de pe benyile laterale apar portretele expresive, printre ele fiind inserat si autoportretul sculptorului.

LORENZO GHIBERTI, s-a nascut Lorenzo di Cione di ser Bonaccorso, zis Lorenzo di Bartolo (1 decembrie 1378-1455) a fost bijutier, sculptor, arhitect si scriitor de arta. Lorenzo Ghiberti este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento(Renasterea timpurie, sec. al XV-lea). Cea mai importanta este poarta de rasarit, numita de catre Michelangelo si Poarta Paradisului, atat datorita temei principale, Facerea lumii, cat si datorita calitatilor exceptionale ale sculpturilor realizate, considerate adevarate capodopere, poarta bucurandu-se de prestigiu chiar din momentul realizarii ei. Selectionand cateva scene din tema Vechiului Testament (facerea lui Adam si a Evei, Pacatul Originar, Izgonirea din Rai, s.a.), Ghiberti imparte canaturile portii in 10 panouri dreptunghiulare, despartite intre ele, pe verticala, prin benzi cu medalioane si nise pentru statuete sau busturi.

Compozitia campului sculptural cuprinde mai multe personaje, aceasta aglomerare determinand o usoara confuzie in citirea subiectului si o incercare de sugerare a spatialitatii.

Impresia de adancime este realizata de Ghiberti prin tratarea diferentiata a planurilor si incadrarea actiunii in peisaje si cladiri arhitectonice. Astfel plaseaza personajele in planuri diferit sculptate - cele din primele planuri, in relief accentuat, inalt, cele din planurile urmatoare fiind doar usor si fin reliefate - relief plat.

Portile Paradisului

 
De asemenea, aceasta tratare diferentiata face posibila si modelarea formelor, redarea volumelor printr-un anumit joc de umbre si lumini (ce are drept efect o anumita vibratie sau picturalitate a suprafetei). Atitudinile personajelor sunt normale, firesti, suprinse in miscare, trupurile si nudurile dovedind o foarte buna si corecta cunoastere a anatomiei trupului uman.

FILLIPO BRUNELLESCHI (Filippo di Ser Brunellesco Lippi), (1377 - 1446) este arhitect, pictor si sculptor florentin din QUATTROCENTO.

Filippo Brunelleschi este una dintre cele mai importante personalitati din secolul al XV-lea.

Artist de tranzitie, care face trecerea la spiritul renascentist, Brunelleschi s-a bucurat de o solida educatie medievala. Personalitate complexa, cu toata educatia sa, are o mare deschidere spre nou.

Cea mai importanta lucrare, prin care si-a pus amprenta asupra intregii arhitecturi italiene a fost cupola pe tambur, cu care incununeaza Domul din Florenta (Santa Maria del Fiore).

Aceasta cupola va constitui un adevarat model pentru toti arhitectii, influentandu-l chiar si pe Michelangelo in secolul al XVI-lea in cazul Bisericii Sfantul Petru din Roma.

Biserica, unde ridica aceasta cupola este un vechi monument gotic care va primi astfel, un element de arhitectura renascentist. Odata cu creatia ei, Brunelleschi descopera si seminficatia perspectivei arhitectonice, noua conceptie estetica a spasiului care invaluie si este invaluit.

Cupola a fost conceputa dupa numeroase calcule matematice si are un diametru de 42m. Este asezata pe un tambur octogonal strapuns de ferestre circulare.

Peste tambur este asezata calota sferica, cupola propriu-zisa, formata din doua calote, una exterioara si una interioara, de forma octogonala, usor alungita si strabatuta de nervuri longitudinale asemeni arcurilor ogivale (de fapt acest lucru reprezinta singura reminescenta a influentelor goticului).

Suprainaltarea intregii cupole face ca ea sa fie vizibila din orice colt al orasului, dominand intreaga constructie a bisericii.

La exterior, intre tambur si calota exista o cornisa evidenta, bogat ornamentata.

Aici, va pune in evidenta intrarea principala printr-un portic cu coloane corintice, restul fatadei fiind decorata cu pilastrii ce au de asemenea, capitele corintice. Uaa si ferestrele incununate de frontoane clasice, vor avea ancadramente dreptunghiulare specifice Renasterii.

Intregul edificiu va fi incununat de o mica cupoleta pe tambur, asemanatoare cu cea conceputa pentru Dom, dar pe un tambur circular.

Tot el va reface si interiorul bisericii San Lorenzo din Florenta, in intregime reconceput dupa noile principii (plafon drept si casetat, arcade despartitoare cu arcuri semicirculare, coloane zvelte cu capitele corintice, ancadramente dreptunghiulare pentru usi si ferestre).

Alte doua constructii realizate vor fi Palatul Pitti si Spitalul copiilor gasiti (Hospitale degli Innocenti) ambele din Florenta. Ca si in cazul palatului care inaugureaza noua infatisare specifica palatelor florentine, constructia spitalului va folosi repertoriul clasic: coloane, arcade semicirculare, ferestre si usi cu ancadramente dreptunghiulare, frontoane si medalioane decorative (sculptate).

Debutul renasterii in sculptura poate fi considerat tronul baptisteriului din Pisa realizat de Nicola Pisano, sculptura care are mai mult valente arhitectonice decat calitatea unui simplu obiect liturgic.

Prin decorarea zidurilor lui Orsanmichelle, Donatello il depaseste pe Pisano, mai ales prin statuia lui San Marco, una din primele sculpturi cu adevarat renascentiste.

DONATELLO (Donatello de Niccolo di Betto Bardi, 1386-1466, Florenta) a fost un sculptor si pictor italian, care realizeaza adevarata si definitiva ruptura cu trecutul gotic. Este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento.

Materialele preferate vor fi bronzul, marmura, lemnul si ceramica (terra cotta) smaltuita.

Opera sa face dovada unui realism robust apropiat de naturalism, a unui simt deosebit al detaliului si amanuntului (exemplu: tratarea epidermei) si accentuarea individualismului personajelor, obtinand adevarate portrete fara tendinte de idealizare.

Lucrarile sale se impart in mai multe domenii:

statui legate inca de monumentul de arhitectura

statui independente

statui ecvestre

portrete

Numele lui apare pentru prima data intr-un document din Pistoia din anul 1401. Viata lui Donatello este cunoscuta de noi doar prin documente referitoare la lucrarile lui, iar biografia este compusa in mare parte din legende. Intre anii 1404 si 1408 lucreaza in atelierul sculptorului, bijutierului si arhitectului Lorenzo Ghiberti (care se presupune ca ar fi fost tatal lui vitreg). In 1406, este unul dintre sculptorii care lucreaza la decorarea catedralei din Florenta. Statuia de marmora a lui David face o legatura intre maniera gotica, inca libera, cu realismul renascentismului, care pune accent pe constitutia corporala. Evanghelistul Ioan va servi ca model pentru Moise al lui Michelangelo. Donatello lucreaza in colaborare cu breslele din Florenta, care comanda la diferiti sculptori statuile patronilor lor pentru biserica Or San Michele. Donatello dobandeste un mare prestigiu prin realizarea statuilor in marmora ale Sfantului Petru, Sfantului Marcu si Sfantului Gheorghe (1411-1416). Fidelitatea fata de realitate si naturaletea figurilor, armonia proportiilor si raportarea fragmentelor la intreg dau impresia ca sculptorul si-ar fi realizat operele dupa modele. Relieful de pe piedestalul statuii Sfantului Gheorghe, pentru breasla armurierilor, care reprezinta lupta sfantului cu balaurul, este cea mai mare inovatie a statuii. Sunt aplicate aici pentru prima oara regulile perspectivei in compozitie.

Din 1416, Donatello are propriul sau atelier si primeste comenzi din Orvieto, Ancona si Siena. Impreuna cu sculptorul Michelozzo, se muta in anul la Pisa, unde dezvolta tehnica turnarii in bronz. La insistentele lui Cosimo de Medici, Donatello se intoarce in la Florenta. Pentru protectorul sau, realizeaza in aceasta perioada unele din cele mai frumoase lucrari ale sale in bronz. Una din acestea este populara statuie a lui David, primul nud barbatesc din sculptura Renasterii si cea mai veche statuie individualaa de la mijlocul secolului al XV-lea, care nu este legata de arhitectura.

Statuia il infatiseaza pe legendarul personaj - adolescentul pastor David ce reuseste sa-l ucida pe uriasul Goliath cu ajutorul unei prastii. Dupa omorarea dusmanului, micutul David trebuie sa taie capul uriasului si sa-l aduca inteleptilor satului ca pe un trofeu si o dovada a faptelor sale.

Reprezentand primul nud (purtand pe cap ca simbol al elegantei, doar o palarie florentina, atat de des purtata de cetatenii orasului) din statuara italiana, eroul este infatisat cu un trup adolescentin, gratios, usor efeminat, cu forme delicate.

Statuia lui David

 

Tot din aceasta perioada dateaza Usa Apostolilor, realizata in bronz de-o parte si de alta a altarului vechii sacristii a bisericii San Lorenzo. Cantoria - balconul cantaretilor din Domul din Florenta, realizat intre anii - - este ilustrata cu un sir de amorasi dansand, care vor devenii foarte populari in arta Renasterii. Scenele in relief sunt incadrate de decoratii bogate, care ocupa fiecare centimetru al balconului de piatra si care au fost proiectate de artist pe baza desenelor reprezentand ruine antice, realizate probabil in tim pul sederii lui la Roma.

Intre anii 1443- , Donatello lucreaza la Padova. Cele mai importante opere ale sale sunt: statuia ecvestra monumentala a lui Erasmo da Nori, conducatorul mercenarilor din Venetia, statuie cunoscuta si sub numele de ('pisica tarcata'), precum si altarul principal al bazilicii Sant' Antonio. Cele 21 de reliefuri in bronz, populate cu numeroase figuri, prezinta o imagine in panorama a arhitecturii, care trezeste senzatia de profunzime a spatiului.

'Gattamellata'

 
Gattamelata, i-a comandat un monument in memoria celebrului condotier. Statuia ecvestra, o capodopera realizati in bronz, a fost asezata in piata Sant Antonio din Padova. Insasi comanda lucrarii e un fapt semnificativ pentru epoca Renasterii: in rolul eroului exemplar, inaltat in sa si ridicat pe un soclu in piata publica, nu apare in acest caz nici un rege sau imparat, nici un sfant, ci un simplu condotier, seful unei armate de mercenari inchiriata celui care plateste mai bine. Cu toate ca padovanii au insistat ca sculptorul sa ramana in cetatea lor, Donatello s-a intors la Florenta.

In 1454 Donatello se intoarce la Florenta. In realizeaza in lemn pentru Baptisterium figura Mariei Magdalena caindu-se, plina de expresivitate. Probabil din insarcinarea lui Cosimo de Medici executa grupul Judita si Holofern pentru gradina palatului Medici. In , dupa izgonirea familiei Medici din Florenta, grupul statuar este mutat in ansamblul din Piazza della Signoria. Ulimele sale lucrari, Plangerea lui Christos ( ) si reliefurile in bronz pentru biserica San Lorenzo din Florenta (dupa ) raman neterminate. Donatello, marele inovator al quattrocento-ului, moare la 13 decembrie in Florenta si este inmormintat in cripta bisericii San Lorenzo. Operele sale exercita o mare influenta asupra sculptorilor si pictorilor din Italia, in special asupra lui Andrea Mantegna si Michelangelo.

BIBLIOGRAFIA:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_sculpturii#Rena.C5.9Fterea

https://ro.wikipedia.org/wiki/Donatello

https://sculptura.artspace.ro/sculptori

https://www.scribd.com/doc/15911157/Sculptori-Celebrii-Ai-Renasterii

https://www.clopotel.ro/enciclopedia/Sculptura_Donatello-461.html

https://www.infoportal.ro/articol~din-cultura~info-351454~donatello-florentinus.html





Politica de confidentialitate





Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate