Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Doar rabdarea si perseverenta in invatare aduce rezultate bune.stiinta, numere naturale, teoreme, multimi, calcule, ecuatii, sisteme




Biologie Chimie Didactica Fizica Geografie Informatica
Istorie Literatura Matematica Psihologie

Literatura


Index » educatie » Literatura
» PROZA NARATIVA


PROZA NARATIVA




PROZA NARATIVA

Proza – in sensul cel mai larg al termenului este o modalitate de comunicare obisnuita sau literara, (orala sau in scris). Dincolo de vorbirea cotidiana, se disting mai multe feluri de proza: literara, stiintifica, filozofica, istorica, politica, oratorica etc.

Proza literara este o modalitate de redactare care, de obicei, se defineste prin opozitie cu poezia. Ea se diferentiaza de poezie nu numai prin aspecte exterioare cum ar fi lipsa structurilor prozodice (rima, ritm, vers, strofa etc.), ci si prin elemente de substanta.

De-a lungul timpului curentele literare au nuantat din punct de vedere stilistic anumite trasaturi ale prozei. Astfel clasicismul i-a dat concizie, echilibru, sobrietate, in vreme ce romantismul, prin elanul sau, a impus simbolurile si pitorescul.

Daca in literatura anumite tipuri de texte sau specii literare au ca forma de expresie exclusiv versul (epopeea, balada, fabula etc.), altele apar numai in proza (schita, nuvela, povestirea, romanul etc.). Poezia si proza nu pot fi insa cantonate in mod rigid in domenii inseparabile, prin granite de netrecut. Proza moderna incorporeaza adesea elemente poetice, iar poezia elemente ale prozei: versul alb si versul liber se apropie de proza, poemul isi gaseste corespondent in poemul in proza (ex. Cantarea Romaniei de Alecu Russo), iar proza ritmata sau rimata se apropie de poezie (de exemplu: Poate ca acesta-i vestitul Ochila, frate cu Orbila, var primar cu Chiorila, nepot de sora cu Pandila, din sat de la Chitila, peste drum de Nimerila, ori din targ de la Sa-l-cati, megies cu Cautati si de urma nu-i mai dati – Ion Creanga, Povestea lui Harap-Alb).




Modurile de expunere specifice prozei sunt naratiunea, descrierea si dialogul.

Evolutie si tipologie

Etapa

Perioada istorica

Curentul literar / cultural

Reprezentanti

Inceputurile prozei

Secolul al

XVII-lea – inceputul sec. al XVIII-lea

Umanism

Grigore Ureche iaugureaza Letopisetul Tarii Moldovei, continuat de Miron Costin si de Ion Neculce (1661 – 1743; opera de istoriografie cu elemente de literaritate: portret, descriere, naratiune, dialog etc.)

Dimitrie Cantemir, Istoria ieroglifica – 1705 (lucrare alegorica care marcheaza trecere de la istoriografie la literatura beletristica – roman)

Predicile (Didahiile) lui Antim Ivireanul (1708 – 1816)

Perioada pasoptista

Romantism, clasicism – Dacia literara

C. Negruzzi – Alexandru Lapusneanul (1840), Negru pe alb, proza epistolara; Nicolae Balcescu – Romanii supt Mihai-Voievod Viteazul; Ion Ghica – Scrisorile catre V. Alecsandri; Alecu Russo – Cantarea Romaniei; V. Alecsandri – Buchetiera de la Florenta, Balta Alba, inceputul de roman Dridri s.a.

Perioada postpasoptista

1860/65 – pana la Junimea

Romantism, Realism

Romanul de mistere (I. M. Bujoreanu, Mistere din Bucuresti, 1862; G. Baronzi, Misterele Bucurestilor, 1862-1864); Nicolae Filimon, Ciocoii vechi si noi sau ce naste din pisica soarici mananca (1862-1863, in foileton); Al.Odobescu, Pseudo-kynegetikos, eseu; Bogdan-Petriceicu Hasdeu, Duduca mamuca, nuvela satirica, 1863.

Perioada marilor clasici

A doua jumatate a secolului al XIX-lea

Romantism

Realism

Mihai Eminescu, Sarmanul Dionis, Cezara, Avatarii faraonului Tlà s.a. (nuvele)



Ion Creanga*, Povesti, Amintiri din copilarie (1881-1888)

Ioan Slavici*, Novele din popor – 1881 (Moara cu noroc, Padureanca s.a.), Mara –1906 (roman);

I. L. Caragiale – Momente si schite, Nuvele

Perioada de trecere de la marii clasici la interbelici

Sfarsitul sec. al XIX-lea, inceputul sec. al XX-lea

Baroc

Realism

Naturalism

Al. Macedonski – Thalassa – Marea epopee

Barbu Stefanescu Delavrancea – Nuvele (Hagi Tudose)

Perioada interbelica

Realism

Liviu Rebreanu*, Ion – 1920, Padurea spanzuratilor – 1922, Rascoala – 1930

Mihail Sadoveanu*, Hanu Ancutei – 1928, Baltagul – 1930, Creanga de aur – 1933

Hortensia Papadat-Bengescu, Concert din muzica de Bach – 1927

Camil Petrescu*, Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi – 1930, Patul lui Procust – 1933

Mateiu I. Caragiale, Craii de curtea veche – 1929; Mircea Eliade, Maitreyi – 1933

G. Calinescu*, Enigma Otiliei – 1938

Vasile Voiculescu, Povestiri (1966, postum),

Perioada postbelica

Dupa 1944/1945 si pana in prezent

Realism

Postmodernism

Marin Preda*, Morometii – 1955 (vol. I, 1967, vol. al II-lea), Cel mai iubit dintre pamanteni – 1980

Stefan Banulescu, Cartea Milionarului (vol. I, Cartea de la Metopolis) – 1955

Mircea Nedelciu, Aventuri dintr-o curte interioara – 1979; Gabriela Adamesteanu, Dimineata pierduta – 1983; Mircea Cartarescu, Visul – 1989 (in 1993 republicat cu titlul Nostalgia), Orbitor (trilogie) – 1996 - 2002; Adriana Babeti, Mircea Nedelciu, Mircea Mihaies, Femeia in rosu – 1990.








Politica de confidentialitate





Copyright © 2022 - Toate drepturile rezervate