Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Doar rabdarea si perseverenta in invatare aduce rezultate bune.stiinta, numere naturale, teoreme, multimi, calcule, ecuatii, sisteme




Biologie Chimie Didactica Fizica Geografie Informatica
Istorie Literatura Matematica Psihologie

Informatica


Index » educatie » Informatica
» Prototipizare (prototyping)


Prototipizare (prototyping)


Prototipizare (prototyping)

Un prototip este o versiune initiala a unui sistem care este folosita pentru a demonstra unor concepte, verificarea unor optiuni de design si, in general, pentru a afla mai multe lucruri despre problema si solutiile posibile.

Scopuri principale:

intelegerea cerintelor pentru interfata cu utilizatorul

examinarea unor optiuni de design

explorarea unor probleme de performanta ale sistemului



Exista 2 tipuri de prototipuri:

Prototip de incercare (throw-away prototyping)

Obiectivul este de de a intelege cerintele utilizatorului si deci de a defini mai bine cerintele acestuia.

Prototipul este apoi aruncat, dezvoltarea ulterioara a sistemului facandu-se de la inceput urmand pasii normali.

Trebuie sa inceapa cu acele cerinte care sunt cele mai putin intelese.

Cerintele care sunt clare pot sa nu fie continute in prototip.

Prototip evolutiv (evolutionary prototyping)

Obiectivul este de a livra clientului un sistem care functioneaza.

Se incepe cu implementarea cerintelor cele mai clare si cu prioritatea cea mai mare, care formeaza primul prototip.

Cerintele vagi si cu prioritate mai mica sunt incorporate in prototipurile ulterioare, pana cand sistemul contine intreaga functionalitate dorita.

Diferenta intre cele doua tipuri privind managementul calitatii:

prototip de incercare: are un timp redus de viata; performante si robustete mai reduse pot fi acceptabile atat timp cat scopul de a ilustra cerintele este indeplinit

prototip evolutiv: evolueaza pana cand ajunge un sistem final; trebuie sa fie robust pentru ca are o durata de viata mare; trebuie construit urmand toate standardele de calitate ca pentru orice alt software

1. Prototipizare de incercare


Probleme:

Lipsa unei specificatii care sa fie validata de carte client; specificatia este chiar prototipul. Ca urmare pot apare probleme contractuale

Caracteristici importante pot sa nu fie incluse in prototip

Cerinte ne-functionale precum robustete si siguranta nu pot fi testate in mod adecvat de un prototip

Prototipul poate crea asteptari false din partea clientului privind timpul in care se va dezvolta intregul sistem si costul acestuia

Prototipizare (dezvoltare) evolutiva


Avantaje:

Livrare mai rapida a sistemului (sau macar a partilor esentiale)

Implicarea utilizatorului in dezvoltare inseamna pe de o parte ca probabilitatea ca sistemul sa satisfaca cerintele acestuia este mai mare, iar pe de alta parte ca utilizatorul a aprobat sistemul si va avea tot interesul sa-l faca sa mearga

Probleme:

de management: prototipurile evolueaza rapid astfel incat nu este eficient din punct de vedere al costurilor sa se creeze toata documentatia care se creeaza in mod obisnuit

de mentenanta: schimbarile continue tind sa afecteze structura sistemului; aceasta poate crea probleme in mentenanta

contractuale: nu exista o specificatie asupra caruia dezvoltatorul si beneficiarul sa cada de acord

O parte din aceste probleme sunt ocolite de o dezvoltare incrementala, in care se stabilieste o arthitectura de ansamblu a sistemului si apoi componentele sunt dezvoltate incremental in acest cadru prestabilit.

Tehnici de dezvoltare rapida a unui prototip

Dezvoltarea rapida a unui prototip este esentiala pentru minimizarea costurilor si pentru ca utilizatorul sa il poata vedea foarte devreme in procesul de productie a sistemului software.

4GLs: limbaje de programare pentru baze de date si mediul ajutator (asociate SGBD-urilor); include

limbaj de interogare (de obicei SQL)

generator de interfate, pentru crearea de forme pentru introducerea si afisarea datelor

foaie de calcul (spreadsheet) pentru analiza si manipularea informatiilor numerice

generator de rapoarte, folosit pentru crearea de rapoarte din informatiile din baza de date

limbaje de programare vizuale

Interfetele cu utilizatorul trebuie intotdeauna sa fie dezvoltate folosind prototipuri

Datorita caracterului dinamic al acestora, nu este posibila specificarea eficienta a acestora folosind modele statice (diagrame si text).

Utilizatorii trebuie sa fie implicati in evaluarea si evolutia prototipului.





Politica de confidentialitate





Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate