Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Idei bun pentru succesul afacerii tale.producerea de hrana, vegetala si animala, fibre, cultivarea plantelor, cresterea animalelor




Biologie Chimie Didactica Fizica Geografie Informatica
Istorie Literatura Matematica Psihologie

Java


Index » educatie » » informatica » Java
» Limbajul JavaScript
Trimite pe WhatsApp


Limbajul JavaScript




Limbajul JavaScript

Limbajul JavaScript a fost realizat de firmele Netscape si Sun si a fost conceput ca un limbaj care extinde posibilitațile de lucru ale HTM-ului. Limbajul conlucreaza cu HTML-ul

Caracteristici ale limbajului JavaScript

In JavaScript se scriu secvențe de program numite scripturi. Majoritatea acestor secvențe sunt alcatuite din funcții, care raspund anumitor evenimente.

In JavaScript NU se citesc si NU se scriu fișiere;

JavaScript este un limbaj interpretat, adica browserul preia o instrucțiune , o executa , apoi preia o alta instrucțiune  o executa, s.a.m.d.




JavaScript este un limbaj care utilizeaza obiecte;

In JavaScript se face distincție intre literele mari si literele mici, adica este case sensitive”. “

Folosește din sintaxa lui C++ si a limbajului Java

JavaScript lucreaza cu funcții definite de programatori sau cu/si funcții predefinite

Procesul de programare in JavaScript poate fi reprezentat grafic astfel:


Exista trei modalitati de a introduce intr-un document HTML , si anume:

Scriptul se scrie in head; .<script language=”JavaScript” > și</script>;

Scriptul se scrie in body; .<script language=”JavaScript” > și</script>;

Scriptul apare ca si fișier extern cu extensia js, deci “nume.js”;

<script src = “nume.js ”> și</script>

JavaScript lucreaza cu constante, date , variabile, operatori, instrucțiuni, funcții, obiecte.

O constanta este o variabila care pastreaza aceeasi valoare pe toata durata executarii unui program. JavaScript foloseste constante incorporate pentru a reprezenta valori folosite de operatiile matematice uzuale. Ele pot fi accesate prin intermediul obiectului math.

Constantele definite de utilizator sunt variabile pe care le defineste programatorul si ale caror valori nu se pot modifica. De obicei, constantele sunt reprezentate prin cuvinte care incep cu litera mare si sunt definite la inceputul programului.

O variabila este numele atribuit unei locatii din memoria calculatorului unde sunt stocate datele. Numele unei variabile JavaScript este alcatuit din una sau mai multe litere, cifre sau liniute de subliniere, incepand cu litera  JavaScript diferentiaza majusculele de minuscule.

In JavaScript exista urmatoarele tipuri de date : tip sir; tip numar intreg; numar intreg in baza 10, 8 sau 16. O variabila se poate declara cu particular “var”, poate primi orice valoare, nu se declara tipul ei.

Operatorii sunt simboluri sau identificatori care reprezinta o modalitate in care poate fi evaluata sau manipulata o combinatie de expresii.

Operatori aritmetici sunt: semnul plus (+) care aduna doua valori, semnul (–) care scade o valoare din alta valoare, asteriscul (*) care inmulteste doua valori si semnul slah (/) care imparte o valoare la alta valoare, ++ pentru incrementarea si –– pentru decrementarea unei valori cu 1. Operatorul modulo este simbolizat prin semnul procent (%) si este restul ramas dupa impartirea primului operand la al doilea.+, -, * /, %

Operatori relaționali : <, <=, >, >=

Operatori de egalitate = = pentru test egalitate

!=pentru test inegalitate

Operatori logici ! (negarea logica)

‌|| operatorul logic “sau” (este operator binar): daca cel puțin unul din operanzi este true, rezulta true, altfel rezultatul este false

&& operatorul logic “și”

Operatorul ‘,’ (virgule)

Operatorul condițional : exp1 ? exp2:exp3;

JavaScript foloseste doi operatori, ? si :, pentru a forma expresii conditionale. Operatorii conditionali JavaScript executa aceeași operatie ca si o instructiune IF imediata.

Operatorul de concatenare pentru șiruri este +

Instrucțiunile folosite in JavaScript sunt grupate in 3 categorii: instructiuni conditionale, instructiuni pentru cicluri, instructiuni label, instrucțiuni with, instrucțiuni switch

Instructiunea IF se foloseste astfel:

IF (condiție)

condiție poate fi orice expresie logica. Daca rezultatul lui condiție este true, sunt executate instrucțiuni si executarea programului continua. Daca insa condiție intoarce false, JavaScript ignora instrucțiuni si continua.

Identarea instructiunilor cuprinse intre acolade este o practica frecventa. Aceasta confera scripturilor un aspect logic si se dovedeste utila mai ales cand imbricati instructiuni IF (atunci cand se foloseste o instructiune IF in interiorul altei instructiuni IF).

Uneori, simpla folosire a instructiunii IF nu este suficienta si puteti rezerva un set de instructiuni care sa fie executate daca expresia conditionala intoarce false. Acest lucru se realizeaza prin adaugarea unui bloc de instructiuni else imediat dupa blocul IF:

IF (condiție) else

Instructiunea try..catch este folosita pentru a ignora tratarea prestabilita a erorilor.

Instructiuni pentru cicluri for:

Sintaxa instructiunii for este urmatoarea:

for([expr_inițializare]; [expr_condiție]; [expr_ciclu])

Cele trei expresii incadrate de paranteze sunt optionale, dar daca este omisa una dintre ele, semnul punct si virgula (;) tot este necesar.

In mod obișnuit, expresia de initializare este folosita pentru a initializa si chiar pentru a declara o variabila care va fi folosita drept contor pentru ciclu. Dupa aceea, expresia conditie trebuie evaluata la true inainte de fiecare executie a instructiunilor incadrate de acolade. Expresia ciclu incrementeaza sau decrementeaza variabila folosita drept contor pentru ciclu. Ca si in cazul instructiunilor IF, ciclurile for pot fi imbricate. Numarul imbricarilor nu este limitat.



Cu instructiunea for..in se poate executa cate un set de instructiuni pentru fiecare proprietate dintr-un obiect. Se poate folosi ciclul for..in cu orice obiect JavaScript, indiferent daca are sau nu proprietati. Sintaxa este:

for (proprietate in obiect)

proprietate este un element literal de tip sir generat de JavaScript. Pentru fiecare ciclu, lui proprietate i se atribuie urmatorul nume de proprietate continut in obiect, pana ce sunt folosite toate.

Instructiunea while actioneaza ca un ciclu for, dar nu include in declaratia ei expresia de initializare sau de incrementare a variabilelor. Variabilele trebuie declarate inainte de a le incrementa sau a le decrementa in blocul instructiuni. Sintaxa este urmatoarea:

while (expr_condiție)

Incepand cu JavaScript 1.2, limbajul ofera o instructiune do..while, care functioneaza exact ca o instructiune while, dar nu verifica expresia conditionala decat dupa prima iteratie. In felul acesta se garanteaza ca scriptul dintre acolade va fi executat cel putin o data. Sintaxa este urmatoarea:

do while (expr_condiție);

Pentru ieșirea din iesirea din ciclu inainte de a fi ajuns la acolada finala adauga fie break, fie continue in blocul instrucțiuni al ciclului. Instructiunea break intrerupe definitiv ciclul, in vremea ce instructiunea continue sare peste instructiunile ramase din ciclul curent, evalueaza expresia ciclului si incepe urmatorul ciclu.

Instructiunea label poate fi plasata inaintea oricarei structuri de control care poate imbrica alte instructiuni, ceea ce permite iesirea dintr-o instructiune conditionala sau dintr-un ciclu la o locatie specifica de program.

Instructiunea with este folosita pentru a evita sa specificati in mod repetat referirea la obiect, atunci cand ii accesati proprietatile sau metodele. Orice proprietate sau metoda dintr-un bloc with pe care JavaScript nu o recunoaste este asociata cu obiectul specificat pentru acel bloc. Sintaxa este urmatoarea:

with (obiect)

obiect specifica referirea la obiect care trebuie folosita, daca aceasta nu exista in blocul instrucțiuni. Este foarte util atunci cand folositi functii matematice avansate, disponibile doar prin intermediul obiectului Math.

Instructiunea switch este folosita pentru a compara o valoare cu multe altele. Permite specificarea unui set prestabilit de instructiuni care sa fie executate in cazul in care nu este gasita o potrivire. Instructiunea switch a fost introdusa in JavaScript 1.2.

Instructiunea break este folosita pentru a stopa orice executare ulterioara a codului care a mai ramas in instructiunea switch. Daca n-a fost folosita nici o instructiune break, codul ramas pentru fiecare caz va fi executat.

FUNCȚII  - O functie JavaScript este un script care este desprins ca o sectiune separata de cod si careia i se atribuie un nume. Folosind numele respectiv, un alt script poate sa apeleze dupa aceea executarea acelei sectiuni oricand si de oricate ori are nevoie.

Crearea functiilor

Sintaxa pentru declararea unei functii in JavaScript:

function nume_funcție ([argument1][,argumentN])

Cuvantul cheie function este folosit pentru a specifica un nume, nume_funcție, care serveste ca identificator pentru setul de instructiuni cuprins intre acolade. Incadrate intre paranteze drepte si separate prin virgule se afla numele argumentelor, care contin toate valorile pe care le primeste o functie.

Declararea functiilor  - O functie se poate declara oriunde in interiorul unui bloc <script>. Singura restrictie este ca nu se poate declara o functie in interiorul unei alte functii sau in interiorul unei structuri de control. Se recomanda ca functiile sa fie declarate in blocul <head> al documentului HTML

Cand documentul HTML este incarcat, functia este incarcata in memorie si 'tinuta in asteptare'. Ea nu este executata pana cand nu este apelata cu sintaxa:

nume_funcție ([argument1][,argumentN])

In acel moment, executia programului sare direct la prima linie a functiei. Dupa ce se executa liniile functiei, programul revine la locul din care placase si isi urmeaza cursul.

In limbajul JavaScript sunt multe obiecte predefinite ce dispun de proprietati si metode specifice.

Pentru a putea folosi un obiect, trebuie ca acesta sa fie mai intai creat cu ajutorul cuvantului cheie „new”. Astfel pot fi apelate ulterior diferite proprietati si metode.

Modelul de obiecte JavaScript este o ierarhie  de continere, un obiect contine un alt obiect. Intre obiecte nu exista o legatura genealogica, deci, un obiect nu poate mosteni proprietatile si metodele altui obiect, si nici nu se poate subclasifica un obiect in ierarhie:

Cele mai multe obiecte sunt fie partea de client, fie pe partea de server, fie esentiale. Functionalitate pe partea de client incorporata in JavaScript se focalizeaza asupra a ceea ce se poate face cu paginile HTML.

Obiectul Navigator reprezinta software-ul browser care este utilizat. Folosind acest obiect se pot regasi informatii despre denumirea si versiunea browserului, dar si alte informatii, fiind recunoscut de Netscpae Navigator si Microsoft Internet Explorer. Obiectul in sine are doua obiecte copil: Plugin si Mimetype.

Obiectul Window este considerat obiectul de nivelul cel mai inalt in ierarhia obiectelor JavaScript pe partea de client (cu exceptia obiectului navigator in sine). Obiectul Window nu are o eticheta HTML corespondenta, dar este creat atunci cand se deschide o noua fereastra de browser.



Obiectul Window contine patru obiecte copil, care formeaza baza pentru toate celelalte obiecte. Ele sunt:

Document

Frame

History

Location

Obiectul Document este responsabil pentru continutul efectiv afisat pe o pagina si se poate lucra cu el pentru a construi pagini HTML dinamice. In document sunt continute  toate elementele obisnuite ale interfetei cu utilizatorul (UI) ale unei aplicatii Web.

Obiectul Frame - Cadrele sunt obiecte foarte importante, folosite pentru imbunatatirea prezentarii aplicatiilor Web. Obiectul Frame reprezinta un cadru dintr-o structura de cadre. Intr-o prezentare de cadre multiple, obiectul Window este pagina care contine definirea <frameset>, in timp ce celelalte pagini sunt considerate cadre in acest context.

Obiectul History – este echivalentul listei istoric, in JavaScript.

Obiectul Location – conține originea paginii de unde provine conținutul unei pagini.




Activitatea de invatare 2.1.1 Noțiuni de baza ale limbajului JavaScript: constante, variabile, tipuri de date, operatori

Competenta: Formateaza elementele de conținut ale sistemului cu ajutorul software-lui specific

Obiectivul/obiective vizate:

La sfarșitul acestei activitați vei fi capabil sa:

Cunoști caracteristicile limbajului in JavaScript

Definești corect constante, variabile, tipuri de date, operatori  in JavaScript

Recunoști constante, variabile, tipuri de date, operatori  in JavaScript

Utilizezi corect constante, variabile, tipuri de date, operatori  in JavaScript

Durata: 25 minute

Tipul activitatii: Diagrama paianjen

Sugestii:

elevii se pot organiza in grupe mici (2 – 3 elevi) sau pot lucra individual

Sarcina de lucru: Folosind surse diferite (internet, manual, reviste de specialitate, caietul de notițe etc) obțineți informații despre JavaScript și organizați-le dupa modelul urmator.





Activitatea de invatare 2.1.2 Instrucțiuni JavaScript

Competenta: Formateaza elementele de conținut ale sistemului cu ajutorul software-lui specific

Obiectivul/obiective vizate:

La sfarșitul acestei activitați vei fi capabil sa:

identifici diferite instrucțiuni JavaScript

utilizezi diferite instrucțiuni JavaScript

Durata: 50 minute

Tipul activitatii: Compilarea

Sugestii:

elevii se pot organiza in grupe mici (2 – 3 elevi) sau pot lucra individual

Sarcina de lucru:

Folosind surse diferite (internet, reviste de specialitate, etc) obtineti informatii despre instrucțiuni JavaScript, precizand: denumirea instrucțiunii, sintaxa și descrierea. Prezentați rezultatul sub forma de tabel, dupa modelul urmator:

Nume instrucțiune

Sintaxa

Descriere

IF



TRY..CATCH



FOR





WHILE



DO..WHILE



BREAK



CONTINUE



LABEL



WITH



SWITCH



Activitatea de invatare 2.1.3 Funcții JavaScript

Competenta: Formateaza elementele de conținut ale sistemului cu ajutorul software-lui specific

Obiectivul/obiective vizate:

La sfarșitul acestei activitați vei fi capabil sa:

Cunoști caracteristicile limbajului in JavaScript

Recunoști o funcție JavaScript

Utilizezi corect funcții JavaScript

Durata: 25 minute

Tipul activitatii: Diagrama paianjen

Sugestii:

elevii se pot organiza in grupe mici (2 – 3 elevi) sau pot lucra individual

Sarcina de lucru: Folosind surse diferite (internet, manual, reviste de specialitate, caietul de notițe etc) obțineți informații despre funcții JavaScript și organizați-le dupa modelul urmator.



Activitatea de invatare 2.1.4 Obiecte JavaScript

Competenta: Formateaza elementele de conținut ale sistemului cu ajutorul software-lui specific

Obiectivul/obiective vizate:

La sfarșitul acestei activitați vei fi capabil sa:

definești noțiunea de obiect Javascript

cunoști tipuri de obiecte JavaScript

Durata: 15 minute

 Tipul activitatii: Expansiunea

Sugestii:

elevii se pot organiza in grupe mici (2 – 3 elevi) sau pot lucra individual

Sarcina de lucru:

Pornind de la urmatoarea afirmație - modelul de obiecte JavaScript este o ierarhie de continere, un obiect contine un alt obiect. Intre obiecte nu exista o legatura genealogica, deci, un obiect nu poate mosteni proprietatile si metodele altui obiect, si nici nu se poate subclasifica un obiect in ierarhie - , realizați un eseu de aproximativ 15 randuri in care sa dezvoltați noțiunea de obiecte JavaScript și in care sa folosiți cuvintele din lista de mai jos.

Lista de cuvinte:  obiect, Navigator ,window, Document, Frame, History, Location


Evaluare:

1p pentru fiecare cuvant corect folosit

4p pentru coerența și corelare cu tema data









Politica de confidentialitate





Copyright © 2022 - Toate drepturile rezervate