Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Satisfactia de a face ce iti place. ascensiunea în munti, pe zapada, stânca si gheata, trasee de alpinism


Alpinism Arta cultura Diverse Divertisment Film Fotografie
Muzica Pescuit Sport

Muzica


Index » hobby » Muzica
» Improvizatia modala


Improvizatia modala




Improvizatia modala

Ca urmare a contactului cu muzicile alternative, new age sau ambientale, exista in memoria fiecarui creator de muzica improvizata o multitudine de situatii muzicale de sorginte modala legate de idiomurile arhaice (evul mediu), folclorice (balcanice) sau exotice (orientale). Pentru cei care se simt mai apropiati de aceste teritorii stilistice recomand practicarea improvizatiei si intr-un astfel de context modal. Spre deosebire de exercitiile traditionale legate de relatiile acord – scara unde se incearca punerea in practica a unor observatii teoretice prin obligarea improvizatorului de a folosi un limbaj cu care nu e familiarizat*, improvizatiile modale pornesc de la potentialul sau afectiv si bagajul sau de informatie catre alegerea variantelor considerate viabile.

In exemplele urmatoare propun cateva exercitii de improvizatie pe moduri inspre care se indreapta adesea preferintele studentilor. Aceaste exercitii sunt destinate atat instrumentelor solistice cat si celor cu claviaturi. Asa cum am recomandat si in volumul I, pianistii isi vor realiza propriul acompaniament, iar cei care canta la instrumente omofonice vor apela la CD-ul atasat acestui volum.




Dorianul (modul minor cu treapta a VI-a ridicata)

 Reintrodus de Claude Debussy dupa ce disparuse din muzica culta europeana vreme de cateva secole, dorianul a fost intens folosit in scolile nationale de compozitie ale secolului XX, iar mai apoi a facut cariera in rock-ul alternativ al anilor ’60 datorita trimiterilor la renasterea timpurie si la folclorul scotian sau irlandez.

 Exercitiul 1 este destinat explorarii melodice prin intermediul modului dorian. Am adaugat in discant si o sugestie melodica, o improvizatie posibila pe care o voi comenta in cele ce urmeaza.

Aflandu-ne la primul exercitiu din acest curs voi fi nevoit sa intru in detalii care ar putea parea poate putin prea abstracte. Constientizarea si stapanirea acestor aspecte este insa extrem de benefica in practica improvizatorica. Trebuie sa precizez ca modelul melodic de improvizatie ce insoteste exercitiul nu este un demers compozitional, ci mai mult o incercare de a intra in postura unui improvizator aflat la inceputuri. Sa nu intelegeti prin aceasta ca m-am straduit sa mimez stangacia si nesiguranta. Un discurs poate fi abordat la diferite niveluri de complexitate, mai ales atunci cand este vorba de un demers educational. Important este gradul de viabilitate obtinut.

*Sau, chiar mai rau, fara corespondenta in practica muzicala.

Exercitiul  1 

.

1.     Observati ca am evitat ritmurile complexe in acompaniament din dorinta de a lasa improvizatorul sa se concentreze pe latura melodica.

2.     Acompaniamentul prestabilit si uneori realizat de un alt muzician constituie peisajul nostru muzical. El poate, si ar trebui sa fie, de mare folos in elaborarea improvizatiilor, dar poate sa devina si inamic atunci cand facem abstractie de el.




3.     Improvizatia poate fi motivica asa cum se intampla in prima jumatate a exemplului, in care apar variatii ale motivului din prima masura, sau poate sa implice volute mai largi ca in partea a doua unde apar sectiuni formale de doua masuri separate de opriri pe o nota lunga sau de pauze. 

4.     O frazare binara (in care unitatile formale sunt alcatuite dintr-un un numar par de timpi) este de preferat in cazul improvizatorilor mai putin experimentati.

5.     Pentru inceput, nu am folosit intervalele mari si accidentele ritmice (sincope si contratimpi) pentru a stapani mai bine desfasurarea improvizatiei.

6.     Pianistilor le recomand sa repete acompaniamentul de la mana stanga pana se realizeaza un anumit automatism ce permite focalizarea pe improvizatia melodica. Ceilalti instrumentisti trebuie sa considere acompaniamentul de pe CD – track-ul 1 ca pe un partener muzical de dialog si nici intr-un caz sa faca abstractie de acesta.

7.     Este la latitudinea improvizatorului sa schimbe fundamentala dorianului si sa treaca la exercitiile 1A sau 1B atunci cand intervine lipsa de interes sau oboseala.

Exercitiile 1A si 1B de la sectiunea Anexe si exercitii sunt transpuneri ale exercitiului 1 pe fundamentalele sol si la. In format audio ele se gasesc pe CD, track-urile 2 si 3.

Bineinteles ca, in cazul efectuarii acestor exercitii, nu e necesar sa se cante si sugestia melodica initiala.

Tot la sectiunea anexe veti gasi si aria Scarborough Fair, unul dintre exemplele celebre de melodie compusa in modul dorian.







Politica de confidentialitate


Copyright © 2019 - Toate drepturile rezervate

Muzica




Pentatonicul minor
INSTRUMENTE CORDOFONE
Improvizatia armonica in stilurile Be bop si Post bop
Mentiuni referitoare la repertoriul copiilor - folclor
Elemente de reprezentare grafica a inaltimii sonore (intonatiei)
Gaudeamus igitur
DOINA
INSTRUMENTE AEROFONE
REPERTORIU FUNEBRU
Calitatile fiziologice ale sunetului