Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
E altceva mai important decat familia?desene, planse, jocuri de copii pentru copii




Animale pasari Casa gradina Copii Personalitati Poezii Povesti

Personalitati


Index » familie » Personalitati
» JEAN CALVIN (1509-1564)


JEAN CALVIN (1509-1564)


JEAN CALVIN

Faimosul teolog si moralist protestant Jean Calvin este una din figu-proerninente ale istoriei Europei. Conceptiile lui in materie de teolo-, guvernare, moralitate personala si atitudine fata de munca au influentat p de patru sute de ani vietile a sute de milioane de oameni. Jean Calvin (numele originar Jean Cauvin) s-a nascut in 1509 in orasul yon din Franta. A primit o educatie temeinica. Dupa ce a absolvit llege de Montaigu din Paris, a urmat dreptul la Universitatea din eans. De asemenea, a studiat dreptul si la Bruges. Calvin avea numai opt ani cind Luther a afisat cele Nouazeci si cinci teze pe usa bisericii din Wittenberg, inaugurind astfel Reforma protes­ta. Calvin fusese crescut in religia catolica, dar in tinerete s-a convertit protestantism. Pentru a evita persecutiile, a parasit Parisul si, dupa ce ;alatorit o vreme, s-a stabilit la Basel, in Elvetia. Acolo a trait incognito a studiat intens teologia, in 1536, cind avea douazeci si sapte de ani, Dublicat cea mai cunoscuta opera a sa, Institutia religiei crestine.



Aceasta carte, care rezuma credintele protestante esentiale si le prezenta b forma comprehensiva si sistematica, 1-a facut celebru.

Mai tirziu, in 1536, a vizitat Geneva, unde protestantismul cistiga pid teren. A fost invitat sa ramina acolo ca profesor si lider al comunitatii otestante. Dar s-au iscat curind conflicte intre freneticul puritan Calvin genevezi, iar in 1538 s-a vazut nevoit sa paraseasca orasul. Totusi, in i a fost invitat sa se reintoarca. A revenit si a ajuns nu numai liderul Hgios al orasului, ci si liderul lui politic defacto, pina la moartea sa din

In teorie, Calvin nu a fost niciodata dictator in Geneva. Multi oraseni /eau drept de vot, iar o mare parte din autoritatea politica formala era stinuta de un consiliu format din douazeci si cinci de persoane. Calvin a a facut parte din acest consiliu. El putea fi in orice clipa inlaturat (ceea £ s-a si intimplat in 1538), daca majoritatea lua aceasta decizie. Dar, in ractica, Calvin a dominat orasul, iar dupa 1555 a fost un adevarat auto-rat.

Sub conducerea lui Calvin, Geneva a devenit centrul protestantismului european. Calvin a incercat permanent sa promoveze protestantismul in alte tari, mai ales in Franta, iar un timp Geneva a fost cunoscuta sub numele de "Roma Protestanta'. Unul dintre primele lucruri pe care le-a facut Calvin, dupa intoarcerea la Geneva, 1-a constituit stabilirea unui set de reguli pentru Biserica reformata de acolo. Acestea au devenit reguli pentru multe biserici reformate din Europa. In timpul sederii sale la Gene­va, Calvin a scris numeroase tratate religioase, cu impact asupra publi­cului, si a continuat sa revizuiasca Institutia religiei crestine. De asemenea, a tinut multe cursuri de teologie si de Biblie.

Geneva lui Calvin era un loc destul de auster si puritan. Nu numai ca adulterul si concubinajul reprezentau infractiuni grave, dar si jocurile de noroc, betia, dansul si cintatul unor cintece vulgare erau total interzise, fiind pedepsite cu asprime. Prezenta la biserica in orele prescrise era obligatorie prin lege, iar predicile lungi constituiau o regula.

Calvin a incurajat puternic harnicia in munca. De asemenea, el a sti­mulat educatia; in timpul administratiei lui s-a infiintat Universitatea din Geneva.

Calvin a fost un om intolerant, care facea viata amara celor considerati de el eretici. Cea mai faimoasa victima a sa a fost Michel Servet, un medic si teolog spaniol care nu credea in doctrina Treimii. La venirea sa in Geneva, Servet a fost arestat, judecat pentru erezie si ars pe rug (in 1553). in timpul administratiei lui Calvin, au mai suferit aceeasi pedeapsa citeva persoane banuite de vrajitorie.

Calvin a murit la Geneva, in 1564. A fost casatorit, dar sotia i-a murit in 1549, iar singurul lor copil a murit la nastere.

Importanta lui Calvin consta in principal in ideologia pe care a promulgat-o si nu in activitatile politice nemijlocite. El a subliniat autori­tatea si importanta Bibliei si, ca si Luther, a negat insemnatatea si autori­tatea Bisericii Romano-Catolice. Ca si Luther, Sfintul Augustin si Sfiritul Pavel, Calvin a sustinut ca toti oamenii sint pacatosi si ca nu faptele bune, ci doar credinta le poate aduce mintuirea. Foarte izbitoare au fost ideile lui Calvin despre predestinare si eterna damnatiune. Potrivit spuselor lui, Dumnezeu a decis deja - fara sa ia in seama meritele - cine va fi mintuit Si cine va fi damnat. Atunci, de ce sa ne mai obosim sa fim morali? Raspunsul lui Calvin a raspuns ca cei "alesi' (adica acele persoane carora Dumnezeu le-a rezervat soarta de a-1 accepta pe Hristos si, deci, de a fi niintuite) au menirea dumnezeiasca de a se purta cum se cuvine. Nu sinterri mintuiti pentru ca sintem buni, ci sintem buni fiindca am fost alesi pentru mintuire. Desi o asemenea doctrina poate sa le para stranie unora, se pare ca ea a inspirat pe multi calvinist! sa duca o viata neobisnuit de pioasa si de dreapta.

Calvin a exercitat o mare influenta asupra semenilor sai. Doctrinele

ui teologice au cistigat in cele din urma mai multi adepti decit cele ale ui Luther. Desi nordul Germaniei si Scandinavia au ramas predominant uterane, Elvetia si Olanda au devenit calviniste. Minoritati calviniste im­portante exista si in Ungaria, Polonia si Germania. Prezbiterienii din Scotia ;rau calvinisti, ca si hughenotii din Franta si puritanii din Anglia. Desigur, nfluenta puritanismului in America a fost de lunga durata si foarte puter-

lica

Se poate ca Geneva lui Calvin sa fi fost mai mult o teocratic decit o democratie, dar efectul final al calvinismului 1-a constituit intarirea democratiei. Poate ca pozitia lor minoritara in multe tari i-a determinat pe alvinisti sa se declare in favoarea unor restrictii ale puterii politice; sau poate ca organizarea interna comparativ mai democratica a bisericilor calviniste a reprezentat un factor determinant. Oricare ar fi fost cauza, fiefurile initiale ale calvinismului (Elvetia, Olanda si Marea Britanic) au devenit si fiefurile democratiei.

S-a sustinut ca doctrinele calviniste au jucat un rol important in crea­rea asa-numitei "etici protestante a muncii' si in dezvoltarea capitalismu­lui. Este greu de judecat in ce masura aceasta afirmatie are o baza reala. De exemplu, olandezii dobindisera faima de oameni harnici mult inainte de nasterea lui Calvin. Pe de alta parte, pare putin probabil ca atitudinea ferm exprimata a lui Calvin fata de munca sa nu-i fi influentat pe adeptii sai. (Trebuie remarcat faptul cg el a permis urmarirea interesului material, practica blamata de majoritatea moralistilor crestini anteriori, dar impor­tanta in dezvoltarea capitalismului.)

Cita importanta trebuie sa-i dam lui Calvin? Influenta lui s-a rezumat la Europa de Vest si America de Nord. Mai mult, este clar ca aceasta a inregistrat un declin rapid in ultimul secol. Si, oricum, impactul favorabil al calvinismului se datoreaza in buna masura unor personalitati care 1-au precedat, cum ar fi fost un eveniment de mare importanta istorica, este limpede ca cel mai mare merit pentru aceasta revolutie ii revine lui Luther. Calvin n-a fost decit unul dintre liderii protestanti influenti care au aparut pe scena istoriei dupa Luther. Dar ideile emise de el au avut un impact puternic, de foarte lunga durata, asupra vietilor adeptilor sai.





Politica de confidentialitate





Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate